Systema

Bootcamp

 

 

Sportaanbod

 

Systema

 

Systema is een moderne methode van zelfverdediging die door de Russische elitetroepen (GRU) en Spetznaz wordt gebruikt. Zeer exclusief en effectief. Op basis van o.a biomechanische principes leert men met behoud van eigen energie de kracht van de ander te gebruiken en zich met of zonder wapens te verdedigen tegen allerlei aanvallen.  Er worden geen specifieke technieken aangeleerd, maar algemene principes die tegen een aanval kunnen worden ingezet.

 

(Conditie)Boksen

 

Een intensieve training waarbij de techniek van het boksen, de verschillende boksstoten en combinaties van deze stoten wordt aangeleerd door te oefenen op elkaars handschoenen, dus met minimaal lichamelijk contact.  Daarnaast wordt gebruik gemaakt van bokszakken, waarbij een groot beroep wordt gedaan op doorzettings- en uithoudingsvermogen van de deelnemers.  Focus in deze les ligt op bokstechniek, reactievermogen, conditie en arm-en buikspieren.

 

Bootcamp

 

Bootcamp is een laagdrempelige interval-training. De training is in het Amerikaanse leger ontstaan en  bestaat o.a. uit: hardlopen, intervaltraining en fitnessoefeningen in de natuur. De ideale work-out om je sterk en energiek te laten voelen in de uitdagende omgeving van strand, duinen en bosjes van Pex. De training is voor iedereen toegankelijk. Door het aanbieden van opties kan eenieder op zijn eigen niveau meedoen.

 

FMT (Functional Mobility Training)

 

FMT is een uniek trainingsconcept. Het is ontwikkeld voor iedereen die zijn of haar sportieve doelstellingen op een snelle en verantwoorde wijze wil bereiken. Ook kunnen lichamelijke klachten ermee worden bestreden. Centraal staat de functionaliteit en mobiliteit van het lichaam. FMT heeft als doel het lichaam efficiënter te gebruiken door natuurlijke bewegingen met verantwoorde eigen lichaamsoefeningen. Mobiliteitsbeperkingen worden tijdens een FM training duidelijk zichtbaar en kunnen door juiste oefeningen worden verminderd of verholpen. Deze les traint kracht, atletisch-, doorzettings- en uithoudingsvermogen.

 

Hardlooptraining

 

Looptraining is een goede manier om je fysieke en mentale uithoudingsvermogen te vergroten. Het vormt dan ook een goede aanvulling op de vaak meer statische training tijdens de sportlessen. Na een warming up, wordt aan de conditie gewerkt door duur-, interval- en/of snelheidstraining, veelal in de duinen. De training is voor ieder niveau toegankelijk.

 

Pilates

 

Pilates traint het hele lichaam met als focus ‘core’training. De oefeningen die worden uitgevoerd versterken o.a. de diepere buik- en rugspieren en verbeteren houding, evenwicht en controle over het lichaam.  Een rustig tempo en nauwkeurigheid van de uitvoering van de bewegingen zijn hierbij het uitgangspunt. Regelmatige beoefening zorgt voor lenigheid, souplesse en een verbeterd lichaamsbewustzijn.  Een effectieve en intensieve Body & Mind workout.

 

YiQuan (Zhan Zhuang)

 

Zhan Zhuang vrij vertaald als 'staan als een boom' is de basis van YiQuan  en bestaat eruit om eerst voor kortere, en later voor langere tijd, in verschillende houdingen te blijven staan. Hoewel dit te eenvoudig lijkt om waar te zijn, blijkt het een fascinerende en opmerkelijk effectieve manier om weerstand en gezondheid te versterken. De grondlegger Zhan Zhuang en YiQuan was meester Wang Xiang-Zhai, een befaamde beoefenaar van de krijgskunsten (1885-1963). Hij liet zien hoe stabiliteit, kracht en reactievermogen getraind kunnen worden door stil te staan. In Zhan Zhuang komen gezondheidsoefening, martiale kunst en lichaamsbewustwording samen. Het is de kunst van de batterij opladen. Yiquan is een compleet systeem waarbij je leert om tijdens uitdagingen of gevechten op een zo efficiënt mogelijke manier met je krachten en energieën om te gaan. Bij SportMindz ligt de nadruk van de YiQuan training op het onderdeel Zhan Zhuang.

 

Kettlebell hard style training

 

Pavel Tsatsouline is de grondlegger van Kettlebell Hardstyle buiten Rusland. Hij introduceerde de Kettlebell voor het eerst in 1998 in de VS. In 2001 ontstond RKC (Russian Kettlebell Challenge) en al snel volgde de eerste opleidingen voor instructeurs.

 

Kettlebell hardstyle training zorgt ervoor dat alle spiergroepen optimaal samen moeten werken met elkaar om tot het beste resultaat te komen en blessures te vermijden. Alle facetten komen hierbij aan bod zoals; conditie, flexibiliteit, balans, verbranding en explosieve kracht. Alle facetten die bij uitstek geschikt zijn om de beoefening van verschillende vechtsporten te ondersteunen.

 

In de hardstyle kent men enerzijds krachttraining. Volgens Pavel ook wel ‚trage kracht’ genoemd en onontbeerlijk voor vechtsporters vanwege het toenemende vermogen in kracht. Onder andere door een goede krachtbasis loopt men minder risico op blessures. Deze trainingen kenmerken zich door langzame, zware lifts, ‚ 1 tot maximaal 5 keer herhaald. Anderzijds wordt er getraind op krachtuithouding oftewel conditie. Deze trainingen bestaan uit snelle lifts en veel herhalingen.

 

Fitness

 

Door middel van fitness kan je zowel spierkracht als uithoudingsvermogen trainen.  Door regelmatige beoefening van krachttraining vergroot je spierkracht, spiermassa, krijg je sterkere pezen en botten en versterkt je core door middel van buik- en rugoefeningen. De cardio oefeningen vergroten uithoudingsvermogen en je vermogen tot herstel na een inspanning. Het voordeel van fitness is dat je niet gebonden bent aan lestijden, trainingsduur en trainingspartners. Via SportMindz kan je trainen bij Halo Welness Center.

 

Tennis

 

Tennis is een balsport waarbij je zowel je grote als kleine spieren traint. Het vergroot je oog-handcoördinatie, kracht, reactievermogen, snelheid, wendbaarheid en evenwicht. Het voordeel van tennis is dat het een sport is waarmee je op recreatief niveau op elke leeftijd kan starten en die je tot op hoge leeftijd kan blijven beoefenen. Via SportMindz kan je tennissen bij tennispark Berg en Dal.

 

Geïnteresseerd in onze trainers? Kijk onder ‘over SportMindz’.

 

 

 

Sportaanbod 60+

 

De komende tijd werken wij in overleg met Quick en Fit Hanenburg aan een programma voor 60+. Wilt u op de hoogte gehouden worden of onze eerdere activiteiten voor 60+ bekijken, kijk dan op de welkomstpagina 60+ en onder ‘media’. Overigens hanteren wij de leeftijdsgrens van 60+ niet heel strikt. Fitheid is immers zeer persoonsgebonden, dus u kunt altijd contact met ons opnemen als u interesse heeft in ons 16+aanbod.

 

 

 

FMT

Yiquan

 

BALANS   |   KRACHT   |   WEERBAARHEID